Mattetåget



Denna saga uppmärksammar antal, ordningstal, lägesord, färger, former, siffror, siffersymboler, femkamrater mm.

Del 1
Det var en gång ett ensamt lok. Han kände sig så ledsen... Då plötsligt när han kom körandes efter spåret så fick han syn på en liten rund vagn. En cirkel!
- Får jag åka med dig? frågade cirkeln.
- Självklart! svarade loket - och blev jätteglad! Ställ dig bakom mig!
Cirkeln ställde sig bakom loket, och så körde de iväg. Efter en stund stod det en ny vagn efter vägen. En rektangel!
- Får jag åka med er? frågar rektangeln.
- Självklart! svarade de andra - ställ dig sist i ledet.
Rektangelnställde sig bakom cirkeln. Nu stod inte cirkeln sist längre - nu var den i mitten, framför rektangeln. Loket stod först.
Tåget körde vidare...

Triangel / kvadrat / femhörning



Del 2
Ett långt tåg kommer körandes längs ett spår. Mitt i skogen står en ensam gris och väntar.
- Får jag åka med? undrar grisen.
- Självklart! svarar tåget. Hoppa upp i första vagnen. (Vi sjunger "Lille gris" tillsammans med barnen)

När tåget kört en bit till, så ser de två harar som står vid spåret.
- Får vi åka med? undrar hararna.
- Självklart! svarar tåget. Hoppa upp i andra vagnen - bakom grisen. Nu är grisen framför hararna - och mitt mellan loket och den andra vagnen. (vi sjunger "Hoppe hoppe hare" tillsammans med barnen)

Tre nyckelpigor... tredje vagnen / "En nyckelpiga jag har i handen"
Fyra grodor... fjärde vagnen / "Små grodorna"
Fem fåglar... femte vagnen / "Fem små fåglar"




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0