Pingvinerna




Pingu

Denna saga används för att träna antalsuppfattning, pre-algebra och femkamrater mm.

Fem små pingviner bodde i en igloo.
X kommer ut - hur många är kvar inne i igloon?

ex. 5 = x-2
     x = 3



Ramsa

Fem små pingviner kasta snöboll på ett flak,
en av dom tog lyra - så var de bara fyra.
Fyra små pingviner hoppa så flaket gunga,
en ville inte vara mé - så var de bara tre.
Tre små pingviner ville i havet bada,
en blev alldeles blå - så var de bara två.
Två små pingviner kravlade uppför kanten,
ena dök till botten sen - så var där bara en.
En liten pingvin på flaket ensam var,
han simma till sin mamma - så var bara flaket kvar.


Kommentarer
Postat av: Ulla-Karin Johansson

Hej

Jag håller på att studera till förskolelärare. Genom er sida har jag fått många roliga och bra tips på lekar jag kan göra tilsammans med barnen på min kommande VFU. Jag ser framemot att följa er verksamhet.

2011-03-16 @ 21:28:30
Postat av: Susanne

Vad roligt att vi kan inspirera dig Ulla-Karin i ditt arbete - varmt välkommen åter :)



/Susane

2011-03-17 @ 08:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0