Skidåkarna


    

Efter en saga från Karungi Förskola.
Originalsagan har vi tappat bort, och diktat ihop en liknande - så den är inte helt identisk med Åsas - men nästan, så långt jag kommer ihåg :)

Det var en gång tio skidåkare som skulle göra en tur till fjällen. En buss med chaufför kom körande längs vägen för att plocka upp alla. Först fick ettan stiga på. han satte sig längst fram till vänster - bakom chauffören. Så körde de vidare. efter en bit stod tvåan och väntade på bussen. Han klev på, och satte sig längst fram till höger - brevid ettan. Nu var de två skidåkare på bussen.

Efter en bit stod trean och väntade. Han satte sig till vänster - bakom ettan. Nu var de tre skidåkare på bussen osv...
...tian satte sig längst bak till höger - nu var alla tio skidåkare på bussen. Hälften var röda, och hälften var blå.

När de kom fram till fjället, så klev alla skidåkare av. Chauffören hade bråttom, så han kastade alla skidor i en stor hög. Vilken röra det blev... Skidåkarna tittade på varandra, och funderade på hur de skulle hitta sina egna skidor.
Kan DU hjälpa dom att para ihop rätt skidor - så alla skidåkare får rätt par?

När alla skidåkare fått sina skidor, så får de bråttom upp i backen (placera ut skidåkarna).
Hur många är uppe på backen / nedanför / till vänster / till höger osv.


Denna saga tar upp ordningstal, hälften/dubbelt, lägesord, parbildning mm.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åhh, den här föll mig i smaken!

2010-04-28 @ 10:33:39
URL: http://hannahylk.se
Postat av: Maria

Hej,

Vilka bra sagor och fint men enkelt gjort material Jag som tappat inspirationen lite över sommaren fick massor av inspiration att börja göra mattesagor.

2010-09-16 @ 08:32:37
Postat av: Susanne

Hanna; Så roligt! :)

Maria; Så bra Maria - Välkommen åter :)!

2010-09-18 @ 16:17:02
Postat av: joanna- att leva med Aspergers syndrom!

Hej jag heter Joanna är är 23 år.

När jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppet hjärtat om mitt liv med diagnosen och allt vad det innebär för att folk ska få mer förståelse och insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder.

Så besök gärna min blogg:)

kram

2011-09-14 @ 17:00:17
URL: http://domkallarmighannes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0