Sagan om den ensamma renen



Efter en saga av Pim från Mitt sagoland.

I en skog långt upp i landet, där snön låg tjock och vit, gick en ensam ren. Han hade tappat bort sin hjord med alla sina vänner, och han kände sig så ensam. Han ville ha sällskap och ha någon att leka med. Plötsligt knakade det i en buske och renen blev rädd. Det var något brunt och lurvigt som lunkade fram bakom busken. Renen blev glad för nu var han inte ensam längre.

- Hej, vem är du? frågade renen.
- Hej, jag är björnen - vem är du? sa han.
- Jag är renen - ska vi leka? frågade renen.
- Nej, för jag ska gå i ide och sova - för nu är det vinter, svarade björnen.
- Men jag kan följa med! sa renen.
- Nej, jag vill vara ensam, sa björnen och gick.
Jaha, då får jag leta efter någon annan att fråga, tänkte renen.

Renen fortsatte att ensam gå i skogen då det ramlade ner en nöt brevid honom. Renen tittade upp och där såg han något litet brunt som satt på en gren.
- Hej, vem är du? frågade renen.
- Jag är ekorren och vem är du? sa hon.
- Jag är renen - ska vi leka? frågade renen.
- Nej, för jag ska samla nötter så jag har mat hela vintern, svarade ekorren.
- Men jag kan hjälpa dig om du vill? sa renen.
- Kan du hoppa i träden och plocka nötter? frågade ekorren.
- Nej, det kan jag inte, svarade renen.
- Då kan du inte hjälpa mig, sa ekorren och hoppade vidare.
Jaha, då får jag leta efter någon annan att fråga, tänkte renen och gick vidare.

Skogen tog slut och framför renen fanns en hed. Där mötte han något litet brunt med långa öron som skuttade runt utanför sin håla i marken.
- Hej, vem är du? frågade renen.
- Hej jag är haren, vem är du? sa haren.
- Jag är renen, ska vi leka? frågade renen.
- Ja, svarade haren. Kan du komma ner i mitt hål, så kan vi leka kurragömma där?
- Nej det kan jag inte, för jag är för stor, svarade renen.
- Oj vad synd, svarade haren. Då får vi leka en annan gång, sa haren och hoppade ner i sin håla.
- Jaha, då får jag leta efter någon annan att fråga, tänkte renen.

Han fortsatte att gå ensam på heden då han mötte en tomte,
som kom dragande på en släde med massor av paket.
- Hej, vem är du? frågade renen.
- Hej jag är Tomten, och vem är du? frågade Tomten.
- Jag är renen, ska vi leka? sa han.
- Nej, jag har inte tid. Snart är det jul, och jag måste hinna lämna alla barnens paket.
- Men jag kan hjälpa dig om du vill, sa renen.
- Kan du dra en släde full med paket? frågade Tomten.
- Ja, svarade renen - det är jag bra på att göra!
- Okay, då får du hjälpa mig, sa Tomten. Så kan vi först dela ut barnens alla julklappar, och sen kan vi leka tillsammans sa Tomten.
- Tack, vad glad jag blir! sa renen och hjälpte Tomten att dra släden med alla paket.

Från den dagen var Tomten och renen alltid tillsammans och hjälpte varandra varje dag - och renen var inte ensam längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0