Matteväskan - Föräldrasamverkan

Som ett led i vårt arbete med föräldrasamverkan använder vi oss av "matteväskan". För att ytterligare involvera föräldrarna i temat "Igelkotten Ivar" och matematiken har vi tillverkat fyra påsar med olika matematiska aktiviteter. Väskan får barnen ta med sig hem och arbeta med tillsammans med sina föräldrar.
Tanken är att föräldrarna skall ha roligt tillsammans med barnen - och se glädjen och mångfalden i matematikens värld. Idén fick vi från Rakel Stuguland och Susanne Söderström - men sagorna är våra egna.



Fem Fjärilar


"Fem vackra fjärilar är ute och flyger. Fjärilarna börjar leka kurragömma med varandra. Alla fem fjärilar flyger in i påsen - och *två kommer fram. - Hur många fjärilar är kvar inne i påsen?"

Ställ utmanande frågor till barnet som t ex
- Varför? - Hur tänkte du? - Hade du kunnat göra på något annat sätt? osv


* Byt antalet eftersom - barnen tränar det gömda talet(algebra) & femkamraterna.



Tre igelkottar


"Tre igelkottar leker i gräset. Den första är STOR, den andra är mellanstor - och den tredje är liten. Igelkottarna blir snart hungriga av allt lekande. Det finns tre olika stora matskålar... Kan du hjälpa dom att välja?"

- Varför? - Hur tänkte du? - Hade du kunnat göra på något annat sätt? osv.



Fem kaniner


"Fem kaniner är ute och skuttar. Då plötsligt får de syn på ett morotsland. Kaninerna räknar dom tillsammans, det finns...10 morötter. Nu blir de genast hungriga. Kan du hjälpa dom att dela lika?"

- Varför? - Hur tänkte du? - Hade du kunnat göra på något annat sätt? osv
- Kan du göra rader på annat sätt?


(morötterna är lösa och kan lätt delas av barnen. )



Tusenfotingen


"En lång tusenfoting skall gå på promenad. Han har tio fötter, och fem par skor. Alla skor ligger i en enda stor hög, och tusenfotingen ser så dåligt. Hur han än försöker så blir det fel... - Kan du hjälpa tusenfotingen att para ihop skorna?"

- Varför? - Hur tänkte du? - Hade du kunnat göra på något annat sätt? osv



Berättarstolen


När barnen haft med sig påsen hem och arbetat med den - så får de ta tillbaka den till förskolan. Barnet får sitta i den magiska berättarstolen på samlingen och visa den för sina kamrater, berätta vad de gjort, hur det gick osv. 
Om det behövs så hjälper vi barnen vidare i berättelsen med utmanande frågor.





RSS 2.0